۱۳۹۸ تیر ۳۰, یکشنبه

صدارت -سند اساسی دوران گذار برای انتقال حاکمیت به مردم ایران جلسه اول-مقدمه: در ضرورت تدوین اصول راهنمای ساختار حقوقی دوران گذار

صدارت -سند اساسی دوران گذار برای انتقال حاکمیت به مردم ایران جلسه اول-مقدمه: در ضرورت تدوین اصول راهنمای ساختار حقوقی دوران گذار



علی صدارت در مصاحبه با مرتضی عبداللهی از تلوزیون سپیده  و آزادی.
تاریخ تولید: ۲۴تیر۱۳۹۸ برابر با ۱۵جولای۲۰۱۹
سند اساسی دوران گذار 
برای انتقال حاکمیت به مردم ایران
در ضرورت تدوین اصول راهنمای ساختار حقوقی دوران گذار 
«در پی فروپاشی رژیم جمهوری اسلامی چه خواهد شد؟»، پرسشی است که مردم کشور با یکدیگر در میان می‌گذارند و پاسخ روشنی برای این پرسش نمی‌یابند. چراکه تکرار بازسازی استبداد در پی سقوط سامانه سلطنت – با ایجاد ستون پایه‌های جدید، در دوران گذار، بنام پاسداری از انقلاب -، ترسهای شدید را برانگیخته و این ترسها ذهن‌ها را به خود مشغول و گرفتار تردید جدی ساخته‌اند. از این‌رو، ساختار حقوقی دوران گذار باید پیشاپیش معلوم بگردد و موضوع نقد و تصحیح شود تا که مردم ایران آن را اطمینان بخش بیابند و بپذیرند. 
سند حاضر، انتقال حاکمیت به مردم ایران را به ترتیبی پیشنهاد می‌کند که از روز نخست، نهادهایی که تشکیل می‌شوند بیانگر مردمسالاری حقوند باشند. افزون به اینکه عمل به  پنج‌گانه و بکاربردن قواعد  از سوی شهروندان، نیازمند رهایی کامل از استبداد نیست، بلکه روش استبدادزدایی در سطوح مختلف زندگی شهروندان و جامعه مدنی و سرانجام دولت هستند.
گذار از استبداد به مردم سالاری و تثبیت مردم سالاری مبتنی بر حقوق و کرامت انسان، به یک میثاق ملی حقوقی نیاز دارد که شرایط و روشهای جایگزین را ارائه کند. بدین‌سان، تدوین و نشر متنی بعنوان ساختار حقوقی دوران گذار که اصول راهنمایی برای سامان بخشیدن حقوقمدارانه به اداره کشور– در این دوران سرنوشت ساز – باشد، ضرور است. مهمترین کارکرد سند ساختار حقوقی دوران گذار روشنایی بخشیدن به مراحل عمده دوران گذار به یک دولت حقوقمدار پایدار است.
بنابر این، تا زمان تصویب ، سند حاضر، قانون مرجع دوران انتقال حاکمیت به ملت ایران است. جمهوری اسلامی بر پایه ولایت مطلقه فقیه ملغی و فاقد اعتبار است. قوانین و مقررات ناسازگار با حقوق انسان، حقوق شهروندی، حقوق ملی، حقوق ایرانیان به عنوان عضوی از جامعه جهانی، حقوق طبیعت و یا با این اصول راهنما، در حدود ناسازگاری‌اشان، نامعتبر‌اند. برای اداره امور کشور و تا تصویب قوانین جدید، شماری از قوانین و مقررات عادی سازگار با حقوق فوق لازم الاجرا هستند.
در دوران گذار، چهار قوه وجود دارند که با یکدیگر دولت موقت را تشکیل می‌دهند: شورای ملی انتقال حاکمیت به مردم ایران، انتقالی، شورای عالی قضایی دوران گذار و شورای رسانه‌های ملی. علاوه بر این چهار قوه، هیات حقیقت یاب و صلح همگانی نیز تشکیل می شود. نحوه تشکیل و وظایف هر یک از این پنج نهاد در این سند که ساختار حقوقی دوران انتقال حاکمیت به مردم ایران است، مشخص شده‌ است. 
برای دوران گذار انتقال حاکمیت به ملت ایران و استقرار دولتی حقوقمدار و حقوقمند و حقوند از زمان اعلام رسمی استقرار شورای انتقال حاکمیت در ایران، یک سال تا حداکثر هجده ماه در نظر گرفته می‌شود. هر چند کوشش متصدیان دولت در دوران انتقال و جامعه مدنی باید این باشد که این دوران هرچه زودتر به سر‌ آید. 
تاریخ تولید: ۲۴تیر۱۳۹۸ برابر با ۱۵جولای۲۰۱۹
فایل صوتی را در همین‌جا بشنوید:
پخش‌کننده صوت

Telegram
فایل صوتی کم حجم برای ایران، برای هم‌رسانی در تلگرام:
SoundCloud
فایل صوتی در ساندکلاد استقلال و آزادی، برای پیاده کردن (دانلود)، و پسندیدن (لایک) و یا نپسندیدن و هم‌رسانی:

Instagram
آدرس لینک مطلب برای ابراز نظر (کامنت)، و پسندیدن (لایک) و یا نپسندیدن،  و هم‌رسانی  در اینستاگرام:


Twitter
آدرس لینک مطلب برای ابراز نظر (کامنت)،  و پسندیدن (لایک) و یا نپسندیدن،  و هم‌رسانی در تویتر:
مصاحبه مرتضی (تلوزیون استقلال و آزادی) با علی
سند اساسی دوران گذار
برای انتقال حاکمیت به مردم ایران
جلسه اول-مقدمه
تاریخ تولید: ۲۴تیر۱۳۹۸ برابر با ۱۵جولای۲۰۱۹
در ضرورت تدوین اصول راهنمای ساختار حقوقی دوران گذار https://alisedarat.com/1398/04/30/5021/ 
مشاهده عکس در توییتر
توییت‌های دیگر Ali Sedarat را ببینید
FaceBook
آدرس لینک مطلب برای ابراز نظر (کامنت)،  و پسندیدن (لایک) و یا نپسندیدن،   و هم‌رسانی در صفحه فیس بوک:
YouTube
فایل در کانال یوتیوب علی صدارت، برای ابراز نظر (کامنت)،  و پسندیدن (لایک) و یا نپسندیدن،  و هم‌رسانی:
فایل در کانال یوتیوب استقلال و آزادی، برای ابراز نظر (کامنت)،  و پسندیدن (لایک) و یا نپسندیدن،   و هم‌رسانی: 
آدرس لینک مطلب در سایت نشریه انقلاب اسلامی در هجرت برای هم‌رسانی:
آدرس لینک مطلب در سایت علی صدارت برای ابراز نظر (کامنت)،  و پسندیدن (لایک) و یا نپسندیدن،  و هم‌رسانی:
مطالب مرتبط بیشتر در سایت در آدرس ذیل:
❊❊❊❊❊❊❊❊❊❊❊❊❊❊❊❊❊❊❊❊❊❊❊❊❊❊❊❊❊❊❊❊❊❊❊❊❊❊❊❊❊❊❊
هر ایرانی، یک خبرنگار!
(جمله فوق، عنوان درشت صفحه اول رسانه‌های معتبر دنیا در جنبش۱۳۸۸ بود که با شوق،  را ترسیم میکردند)
اگر با مطالب و فایلهای نوشتاری/صوتی/تصویری که خدمتتان تقدیم میشود مخالفت عمدهای در کلیت آنها ندارید و مطلب را کمکی و قدمی، هرچند بسیار کوچک، برای یک تلاش فرهنگی و خشونتزدا جهت آزادی و استقلال میهن میدانید، در پخش و نشر آن (لااقل با به اشتراک گذاشتن در شبکهبندهای اجتماعی، و یا ارسال آن به آدرسهای ایمیل  دوستان خودما را یاری فرمایید
لینکهای مربوطه، برای راحتی کار شما، در بالا و نیز انتهای این صفحه آورده شده استاگر راههای دیگری برای راحتتر شدن کار شما به نظرتان میرسد، ما را با ارسال پیشنهادهای خود، خوشحال کنید.
 در هیچ کشوری بدون وجود فرهنگ مردمسالاری، متصور نیستتا تغییر نکنیم، نمیتوانیم تغییر بدهیم
بدون فعالیت و ابتکار در امور فرهنگی و رسانهآی، و بدون مشارکت در جنبش خودجوش، (و تلاش برای هرچه فراگیرتر کردن آن)، استقرار و استمرار و پیشبرد مردمسالاری در میهن ممکن نمیشود
برای ساختن سرنوشتی بهتر، کسب قدرت و در اختیار خود گرفتن و بکار بردن قدرت،  لازم نیست
برای ساختن سرنوشتی خوب و خوبتر، من و شما و هر کدام از همه ما مردم باید کاری بکنیم، هرچقدر هم که  آن کار، در ظاهر،  به نظر کوچک بیاید.
مردم باید یک کاری بکنندچه باید کرد؟ 
برای دریافت خبرنامه/مطالب سایت به صورت خودکار، آدرس ایمیل خود را در قسمت مربوطه در بالای این صفحه برای ما بفرستید.
دریافت مطالب سایت به صورت خودکار توسط پادکست:



هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر